بررسی تزیینات فلزکاری مذهبی عصرصفویه
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنرفلزکاری ایران، بازتاب جامعهای است که آن را آفریده است. شیوههای زندگی، اشتغالات فکری و نیز آرمانها و آرزوهای حامیان و فرمانروایان، همه از طریق عملکرد و ارزش اشیای مورد استفادهی آنها بیان میشود. فلزکاری به عنوان یک هنر و صنعت از دیرباز جایگاه مهمی در میان سایر صنایع هنری به خود اختصاص داده است. این هنر در ادوار مختلف به خصوص در عصر صفویه، گویای حالات و روحیات ملی مذهبی بوده و در تمام پیش آمدهای این سرزمین حتی در دوران استیلای بیگانگان، با سرنوشت مردم ایران شریک و دمساز بوده است. تاریخ فلزکاری در ایران آنگونه که درخور شأن و تلاش هنرمندان این عرصه در درازنای تاریخ هنر فلزکاری ایران باشد، به نگارش در نیامده است. این مقاله به بررسی فلزکاری و تزیینات آن در عصر صفویه اختصاص دارد و در این راستا با اشاره به ویژگیهای هنر فلزکاری بر اساس رویکرد مذهب شیعی و مباحث نمادین هنری در تزیینات فلزکاری، با روش تحلیلیـ تاریخی و با استفاده از منابع کتابخانهای پرداخته است. سؤال تحقیق چگونگی شیوهی به کارگیری مضامین و مفاهیم مذهب شیعه در هنر فلزکاری عصر صفویه است. با توجه به بررسیهای به عمل آمده میتوان گفت تاکنون تحقیق جامعی در مورد تزیینات فلزکاری عصر صفوی مشاهده نشده است. به طور کلی مقالات و نوشتارهایی که در این زمینه نوشته شده است، عمومأ به معرفی ظروف و در حد توصیف تاریخچهی فلزات پرداختهاند و کمتر به فلزکاری مذهبی روی آوردهاند.
منابع مشابه
بررسی تحلیلی تأثیر مضامین و نقش مایههای فلزکاری ساسانی بر فلزکاری آل بویه
تحولات بهوجودآمده بعد از فتح ساسانیان توسط اعراب مسلمان و دگرگونیهای مذهبی پدیدار گشته در ایران بر هنرها، صنایع و فنون سدههای اولیه اسلامی تأثیراتی چشمگیر بر جای گذاشت. از جمله این هنرها، هنر فلزکاری است که در دورههای مختلف اسلامی و بخصوص دوره آلبویه آشکارتر است. مهمترین پرسشهای پژوهش حاضر این است که شاخصههای بصری مشترک در فلزکاری ساسانی و آل بویه چیست؟ مهمترین مضامین انتقالیافته از فل...
متن کاملطراحی و ساخت تزیینات فلزی لباس با الهام از موتیف های گیاهی فلزکاری دوره ی صفویه.
از آنجایی که لباس و تزیینات آن از همان آغاز در کنار هم آورده می شدند و از مواد مختلف برای زینت لباس استفاده می شده، خود تزیینات نیز با فرهنگ های مختلف بیگانه نیست و در هر جایی از این دنیای خاکی متأثر از آداب و رسوم منطقه شکل متفاوتی به خود گرفته است. از جمله ی این مواد می توان به فلزات اشاره کرد که از همان آغاز کشف طلا ونقره برای شکوه و جلال لباس ها از آن ها استفاده می شده است. این نوشتار یک ...
طبقهبندی اصناف و بررسی ساختار آنها در عصرصفویه
چکیده: محور پژوهشی این مقاله تبیین نقش و کارکرد اصناف درعصرصفویه است. وقوف بر این موضوع به جهت تبیین ساختار و تشکیلات ناظر بر اصناف عصر صفوی به عنوان یکی ازمهم ترین نهادهای جامعه دارای اهمیت است. تا پیش از این، توصیفی که از اصناف عصر صفوی و بررسی آن صورت گرفته تنها نام و کاربرد هر یک ازآنها بوده است. دراین پژوهش ابتدا به بررسی جایگاه اصناف درعصر صفوی وسپس نهادهای موجود در زیرمجموعه این قشر به ص...
متن کاملبررسی ارابهی زرین جیحون؛ شاهکار هنر فلزکاری هخامنشی
گنجینهی جیحون یکی از مهمترین مجموعههای بازمانده از هنر فلزکاری دورهی هخامنشی است که شامل 180 شیء ازجمله زیورآلات و پیکرکهای آیینی و لوحههای تعویذ و ... است. شاخصترین اثر این مجموعه ارابهای طلایی با چهار اسب، ارابهران و مسافر است. در این پژوهش تلاش بر این است تا بر اساس ساختار اصول فنیِ تحلیلهای پیشین از قطعههای طلایی و نقرهای دورهی هخامنشی در مجموعهی موزهی بریتانیا که با آزمایشها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 3
صفحات 23- 41
تاریخ انتشار 2012-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023